försenat tips på husliga presenter.

ibland händer det ju som så att en inte riktigt är helt säker på vad en ska ge bort i julklapp, födelsedagspresent eller bara hälsa-på-presenter. tänk exempelvis presenter till mostrar och mormödrar och sånt där, såna det kan vara lite svårt att köpa till. sjukt mycket mer smidigt att bara göra nånting. 
jag bestämde mig för att göra äpplechutney efter det här receptet <-klick
 
600 g äpplen (typ fyra stycken)
2 lökar
1 dl råsocker 
½ dl äppelcidervinäger
1 kanelstång
1 tsk malen ingefära
1 tsk salt
½ dl russin (eller mer)
det var bara att hacka upp och blanda allt och låta det småputtra i sisådär 40 minuter! (jag lät den stå med lock, blev bättre konstistens då tyckte jag)
pausa för att klappa katten.
häll upp i små burkar och fäst på etiketter. utöver äpplechutney gjorde jag lemoncurd (recept finns i den där "den första kokboken" och den har väl ändå alla?)
...samt saffransbiscotti och fröknäcke (som jag tyvärr inte själv har receptet på och dessutom fick hjälp av mamma att göra).
 
mostrar och mormödrar blir garanterat nöjda.

Kommentera här: